Educatief partnerschap
Educatief partnerschap is een manier om de relatie tussen ouders/verzorgers en leerkrachten vorm te geven. In het verleden was er een duidelijke taakverdeling tussen ouders/verzorgers en school. School was verantwoordelijk voor het onderwijs, de ouders/verzorgers voor de opvoeding. Nu vindt er steeds meer een verschuiving plaats naar educatief partnerschap. Dat wil zeggen: opvoeding en onderwijs zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en school, waarbij school eindverantwoordelijk is voor het onderwijs en ouders/verzorgers eindverantwoordelijk voor de opvoeding.
Op ons IKC houden we in de groepen 1 t/m 8 driehoeksgesprekken. Minimaal drie keer per jaar gaan de leerling, de ouders(s)/ verzorger(s) en de leerkracht(en) met elkaar in gesprek. De ouders / verzorgers van de kinderen in groep 1 bekijken samen of dat het zinvol is dat hun zoon of dochter al aansluit. Vanaf groep 2 komen kinderen altijd mee.
Tijdens het eerste gesprek leren we elkaar kennen en delen we belangrijke informatie.
In de twee andere gesprekken bespreken we met elkaar de sociale en cognitieve ontwikkeling van het kind. Tijdens de gesprekken is er ruimte voor leerling, ouder en leerkracht om dingen te bespreken en met elkaar af te stemmen.
Mochten er onderwerpen zijn die de ouder/ verzorger wilt bespreken zonder het kind, dan wordt er een afspraak gepland buiten de driehoeksgesprekken om.
Heeft u vragen, opmerkingen of tips? Laat dat dan weten via: ikcdetamboerijn@liemersnovum.nl
omdat elk talent telt!